Köpvillkor

Skaffa konto 

Vi ingår inte avtal med personer under 18 år utan målsmans godkännande, vilket i praktiken innebär att vi tyvärr inte säljer till personer under 18 år. För att kunna skicka ordern så skaffar Du enkelt ett konto där Du anger namn, personnummer, adress och telefonnummer. På så sätt slipper Du varje gång Du beställer att lämna dessa uppgifter igen. Du kan också logga in och lägga varor i korgen och därefter logga ut om Du inte hinner slutföra köpet. Nästa gång Du loggar in finns varorna kvar i korgen. Det går bra att lägga varor i korgen och därefter skapa konto.

Du hittar fler bra funktioner när Du loggar in på sidan ”Mitt konto”.

För tillfället säljer vi bara till kunder i Sverige

Hantering av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service du kan förvänta dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information du har registrerat på dig. Om du vill få informationen borttagning ur vårt kundregister, Kontakta oss i så fall på info@pool-fritid.se. Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter.

Det här är de personuppgifter som vi lagrar i vår kunddatabas:

Företagsnamn
Organisationsnummer
För och efternamn
Personnummer
Adress
E-postadress

Våra priser

Priser.

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive moms. Fraktkostnad tillkommer och är beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid beställning, notera att i vissa fall kan fraktkostnaden eller del av fraktkostnaden vara inkluderad i priset.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantörer, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Betalning

För att Du som kund ska ha möjlighet att välja vilken betalningsmetod som passar bäst.
Väljer du att betala med kort klickar du på “Handla utan personnummer” och då sker ingen kreditkontroll.

Privatperson

I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan Swish, direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.

Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: Villkor och SECCI.

Företag

I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själva vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.

Faktura eller delbetalning innebär att du får levererat varorna innan du betalar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura som skickas till företaget. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: Villkor.

Leveranstid 📆

I de flesta fall finns den eller de varor du beställt på vårt lager och skickas inom 1-2 arbetsdagar. Terrasspooler levereras vanligtvis efter 2-4 veckor beroende på säsong.

Undantag förekommer, till exempel specialbeställningar av terrasspooler & badtunnor och under högsäsong.

Boka inte in hantverkare förrän du erhållit fullständig leverans eftersom förseningar kan förekomma, speciellt under högsäsong.

 

Leverans sker när alla eller huvuddelen av varorna på din order återigen finns på lager, eller enligt överenskommelse. Vanligtvis skickar vi din beställning samma dag efter inkommen order. Sedan behöver fraktbolaget en till två dagar på sig att leverera till dig.

OBS! Om du gör din beställning före 10.00 har du bäst möjlighet till snabb leverans.

Fraktalternativ ✉️
Du kan välja mellan följande alternativ.

  • DHL Servicepoint (Ett utlämningsställe nära dig)
  • DHL Hemleverans dag (Förutsätter att någon finns hemma under dagen, aviseras)
  • DHL företag (OBS! Endast företag, ej privatpersoner)
  • DHL Hemleverans (Erbjuds för större försändelser över 20 kg
  • Terrasspooler skickas direkt från vårt lager i Estland hem till dig.

Välja annan leveransadress, vänligen kontakta kundtjänst.

Fraktkostnad 🚚

För badtunnor och terrasspooler gäller följande.

Hemleverans terrasspooler Sverige: från 2.000 kr, levereras sker till tomtgräns, eventuella avvikelser kan förekomma som t.ex där adressen inte kan nås med lastbil.

Notera! För leveranser av badtunnor och pooler gäller transport fram till angiven adress på körbar väg för fullstor lastbil, detta förutsätter då farbar väg för lastbil och fri höjd 4,5m.

För tillbehör: För mindre tillbehör 75 kr till DHL Servicepoint, små produkter kan även skickas med en lägre fraktkostnad i kuvert.

Exakt pris anges i varukorgen, en extra avgift kan dock förekomma om adressen inte kan nås med lastbil.

Eventuella prisjusteringar kan förekomma vad det gäller leveranser till specifika adresser.

Har du fått allt du beställt 🤔

Det är viktigt att du kontrollerar att din leverans är komplett, skulle något saknas skall detta anmälas inom 7 dagar efter att du mottagit försändelsen efter det tar inte transportföretaget ansvar för detta.

Ej utlösta paket 📦

Om varorna inte löses ut inom föreskriven tid, debiterar vi våra omkostnader, d.v.s. frakt, returfrakt, postförskottsavgift samt en expeditionsavgift. (Minsta avgift 400:-För sändning som kvarligger på terminal mer än tre arbetsdagar, efter utförd avisering, debiteras kostnad för lagerhyra.

Ej lagerförda varor

Varor vi inte lagerför skickas från våra leverantörers lager. Det medför att leveranstid kan bli längre hos beställningsvaror än för lagerförda varor. Normalt kan detta ta upp till 3-5  arbetsdagar.

Vi reserverar oss för eventuella prisändringar och för felaktig information påverkad av tekniska eller mänskliga fel.

Skador under transport

Vi ansvarar för dina varor under transporten till dig. När du får dina varor levererade hem till dig eller hämtar ut på en terminal, kontrollera att godset inte har skadats under transport. Om det finns skador på godset är det viktigt att du meddelar detta till Transportören direkt på plats och noterar det på fraktdokumenten, kontaktar sedan oss. Om du upptäcker en skada efter upppackning meddelar du det till transportören så fort som möjligt och kontaktar sedan oss.

Transportskada

Om varan har skadats vid leverans skall en notering göras på fraksedeln i samband med att du godkänner mottagandet.
Vid dolda skador kontaktar du fraktbolaget. Du ska anmäla detta till så snabbt som möjligt och inom 7 dagar. Efter att anmälan har gjorts hos fraktbolaget gör Du även en anmälan hos Pool & Fritid AB.
Spara embalage och fotografera skadan.

Ångerrätt

Enligt distansköplagen har du som privatperson alltid 30 dagars ångerrätt.
Varan skall vid åberopande av “Öppet köp” återsändas i oförändrat skick. Detta gäller även förpackning. Skadad förpackning, produkt eller liknande ersätts av kunden.

Kostanden för returen står du som kund själv för, du kan välja att returnera vara själv eller låta oss boka frakten.

Notera att returer alltid skall skickas som Företagspaket så att varorna levereras direkt till oss eller till den adressen som anges vid godkännande av retur.
Vi löser alltså inte ut paket som anländer till serviceombud.

Återbetalning sker inom 30 dagar efter att vi mottagit din försändelse.

> Klicka här för att göra en retur

Elektriska produkter:
Finns misstanke om att produkten monterats upphör ångerrätten alternativt görs ett avdrag för en funktionskontroll på 15%, detta för att återställa produkten till säljbart skick.

Övrigt
Faktura/följesedel gäller som garantisedel. I övrigt gäller bestämmelserna i Konsumentköplagen och Distansavtalslagen. 

Garanti

Samtliga produkter omfattas av 2 års garanti (6 månader för företagskunder) från inköpsdatum, dock ej normala förslitningsdetaljer som glödlampor packningar, axeltätningar och dylikt. Ej heller skador som orsakats av strömspikar, felaktig montering eller andra yttre orsaker.
Korrosions, för höga klorhalter eller användning av felaktiga kemikalier, felaktigt ph värde och alkalinitet.

Vi tar inte ansvar för följdfel som uppkommer på grund av att felaktigt användande efter det att fel upptäckts eller borde ha upptäckts.

Garantier/reklamationer förutsätter att våra instruktioner och skötselanvisningar följts.

Saknade eller fellevererade varor

Saknade eller fellevererade varor skall anmälas till Pool & Fritid senast 7 dagar efter leverans.

Trasig eller skadad vara vid leverans

Om du mottagit en trasig eller skadad vara skall du inom 7 dagar göra en anmälan till Pool & Fritid AB, om varan är skadad under transporten och skadan tydligt syns på emballaget skall detta först anmälas till chaufför eller DHL ombud, sedan till Pool & Fritid.

Reklamation

En reklamation skall vid upptäckt göras så snart som möjligt, som skälig tid anges till 2 månader. Vid reklamation måste produkten lämnas eller skickas till oss för kontroll/reparation innan ny eller reparerad produkt lämnas/skickas tillbaka.
Innan varan returneras skall kunden kontakta Pool & Fritid för konsultation.

Gör en garantianmälan här

Vid garanti/reklamation ansvarar köparen för eventuell demontering och återmontering. Pool & Fritid AB ersätter inte eventuella hantverkskostnader som kan uppstå vid en reklamation.

Kunden ansvarar för eventuell emballering och frakt till Pool & Fritid, fraktkostnaden återbetalas vid ett garatigodkännande.
Om det visar sig att det inte finns något fel på produkten eller ett fel som inte omfattas av garantin, till exempel handhavandefel eller fuktskador kan vi i dessa fall behöva ta en undersökningsavgift på 500 + moms samt ev fraktkostnader.

För att undvika att varan skadas i transporten är det viktigt att du packar vara väl, använd gärna kartongen vara levererades med. 

Vid ev transportskada står alltid avsändaren för risken.

Vår returadress för reklamering av produkt är:

Pool & Fritid AB,
Förrådsvägen 16,
144 40 Rönninge

Väntelista Vi informerar dig nä produkten åter finns i lager, vänligen ange din mail nedan.